لیست بخش ها

مهمترین اصول طراحی یک فروشگاه اینترنتی

 وردپرس یکی از پرطرفدارترین و برترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان است که در ایران نیز طرفداران فراوانی دارد .این سیستم مدیریت محتوا متن باز بوده و از سال 2003 شروع به کار کرده .ورد پرس ابتدا به منظور وبلاگ نویسی ایجاد شد، اما  کم کم با پیشرفت و توسعه ی وردپرسو افزایش امکانات آن و همچنین کاربرد های مختلف  آن در موضوعات مختلف روز به روز بیشتر شد و مشاهده می کنیم که امروز، بسیاری از بزرگترین سایت های معروف جهان با ورد پرس طراحی شده اند.همچنین با به وجود آمدن افزونه های مختلف فروشگاهی کم کم امکان ساخت فروشگاه آنلاین نیز با وردپرس ایجاد شد  و امروزه می توان بدون نیاز به هیچگونه برنامه نویسی اقدام به طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس نمود.اما طراحی سایت فروشگاهی نیز اصولی دارد که در صورت رعایت آن امکان موفقیت سایت شما بیشتر خواهد شد و فروش بیشتری نیز خواهید داشت در ادامه با گلچین آنلاین همراه باشید.

 

اولین قدم: طراحی پلان و نقشه راه فروشگاه

همیشه داشتن نقشه راه و پلان مهمترین بخش از شروع یک پروژه است و طراحی سایت فروشگاهی  نیز ازین قائده مستثنی نیست. اما نقشه راه طراحی یک سایت فروشگاهی شامل چه مواردی می شود؟

  1. مشخص نمودن نوع محصول : نوع محصول شما بسیار مهم است.اگر محصولتان مجازی باشد یک نوع سبک طراحی و اگر فیزیکی باشد مدل دیگری از سبک طراحی و افزونه ها استفاده خواهند شد.پس ابتدا باید بدانید چه چیزی برای فروش دارید!
  2. جستجو و یافتن رقبا: نه تنها در فروشگاه اینترنتی بلکه در هر نوع کسب و کار دیگر شناسایی رقبا و نحوه فعالیتشان می تواند دید بهتری به شما بدهد.اینکه محصولاتشان را با چه قیمتی به مشتریان میرسانند و چه سوبسید ها و آفرهایی برای مشتریان خود در نظر گرفتند (مثل ارسال رایگان، محصولات جایزه و..)
  3. مشخص نمودن میزان بودجه : در واقع بخش اعظمی از موفقیت شما به بودجه شما نیز بستگی دارد. اگر شما بودجه بسیار زیادی برای تبلیغات و طراحی داشته داشته باشید طبیعتا راه یکساله سئو و بهینه سازی را یک شبه طی کردید.برای مثال استفاده از تبلیغات کلیکی کاپریلا می تواند تاثیر بسیار زیادی در شناخته شدن سایت شما داشته باشد. اما اگر بودجه کافی برای تبلیغات ندارید بهتر است خودتان شروع به یادگیری سئو کنید.سایت فرادرس آموزش های مختلفی در مورد سئو وردپرس منتشر کرده که می توانید یادگیری خود را سرعت ببخشید.
  4. مشخص نمودن تکنولوژی سایت و طراحی : تکنولوژی طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد .یکی از آن موارد گزینه قبلی یعنی بودجه و دیگری میزان تسلط شما بر هرکدام از تکنولوژی هاست با توجه به اینکه استفاده از Cms یا سیستم های مدیریت محتوا یکی از آسان ترین راه ها برای طراحی سایت است سیستم هایی نظیر جوملا، وردپرس ، پرستاشاپ و اپن کارت مناسب ترین گزینه های شما برای طراحی خواهند بود .که در این مقاله به آن  ها می پردازیم .

 

مرحله دوم : انتخاب زیرساخت های مناسب

بعد از اینکه نقشه راه وبسایت فروشگاهی شما مشخص شد حال نوبت به انتخاب زیرساخت ها و افزونه های مورد نیاز برای وبسایت شما می باشد که در این مقاله ما اختصاصا به طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس میپردازیم.

انتخاب هاست و دامنه  مناسب:

یکی از مهمترین موارد  برای طراحی سایت  انتخاب هاست و دامنه مناسب می باشد.اگر آموزش طراحی سایت فرادرس را مطالعه کرده باشید مطمئنن فهمیده اید که هاست نیز نقش مهمی در طراحی یک سایت دارد،اما بگذارید تخصصی تر بررسی کنیم.

تکنولوژی هاست ها در ایران دارای تنوع است از لایت اسپید یا آپاچی گرفته تا رابط های کاربری نظیر دایرکت ادمین و سی پنل اما کیفیت نهایی به شرکت ارائه دهنده و سابقه آن و همچنین لوکیشن هاست شما بستگی دارد .در انتخاب هاستینگ شما باید به مواردی نظیر سرور سایت که در ایران است یا خارج از کشور توجه فراوانی کنید. سرور های ایران معمولا  آنتی تحریم هستند و در ایران سایت شما سریعتر بالا می آید اما با موتورهای جستجو سازگاری کمتری دارند و ممکن است سرعت سایت شما در نظر موتورهای جستجو کمی پایین باشد (چیزی که فقط برای موتورهای جستجو است ونه برای کاربران). پیشنهاد ما این است که در صورتی که از بودجه کافی برخوردار هستید از سرورهای خارجی استفاده کنید.

چقدر فضا برای هاست انتخاب کنیم؟ انتخاب فضا دقیقا به محصول شما که در طراحی پلن مشخص کردید برمیگردد. اگر محصولات شما فقط مجازی باشند و فایل های گرافیکی حجیم را شامل بشوند طبیعتا به یک هاست حجیم یا هاست دانلود جداگانه نیازخواهید داشت. اما اگر محصولاتتان فیزیکی هستند 5 گیگابایت فضا کافیست. شاید بپرسید وقتی حجم کل فایل های من 1 گیگابایت می شود چرا باید 5 گیگابایت فضا خریداری کنم؟ دلیل این امر برطرف کردن مواردی نظیر ذخیره لاگ افزونه ها ، و امکان بکاپ گیری یا تست سایت در ساب فولدرهای جداگانه است و همچنین در نظر گرفتن فضا برای گالری عکس ها و.. بنابراین همیشه سعی کنید دوبرابر فضای مورد نیازتان هاست تهیه کنید تا در مواقع ضروری امکان بکاپ گیری ، بازگردانی بکاپ و.. را داشته باشید.

انتخاب دامنه نیز از مهمترین موارد در طراحی سایت است .شاید بگویید مگر انتخاب دامنه هم تاثیری در سئو یا پیشرفت سایت دارد؟ پاسخ بلی هست. طبق تجربه گوگل در هنگام جستجو حتی نام دامنه را نیز لحاظ میکند و اگر نام دامنه با جستجو کاربران ارتباط معنایی داشته باشد تا حدودی شانس بیشتری خواهد داشت.همچنین پسوند دامنه نیز بسیار مهم است. برای مثال پسوند .ir  که پسوند ایران است بسیار ارزان است. ولی جدا ازینکه باید 7 خان رستم و احرازهویت های مختلف را برای ثبت آن طی کنید .با گوگل ادز مشکل دارد.در واقع شما نمی توانید برای سایت هایی با دامنه .ir  در گوگل تبلیغات انجام دهید چرا که بخش تبلیغاتی گوگل دامنه های ایرانی را تحریم کرده. بنابراین اگر قصد تبلیغات در گوگل را دارید باید از خیر دامنه های ایرانی بگذرید و پسوند های خارجی مثل دات کام تهیه کنید.

 

مرحله سوم : انتخاب افزونه های مناسب

یادتان هست که در هنگام طراحی پلن به نوع تکنولوژی سایتتان اشاره کردیم؟ فرض میکنیم که شما سیستم مدیریت محتوای جوملا یا وردپرس را انتخاب کردید. باید افزونه های مناسب سایت فروشگاهی خود را انتخاب کنید.البته قبل از آن می توانید آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با ووکامرس را مشاهده کنید تا با نحوه کار این فروشگاه ساز حرفه ای آشنا شوید.

مشخصات یک افزونه فروشگاهی مناسب :

  1. سازگار با زبان فارسی باشد
  2. از تاریخ شمسی پشتیبانی کند
  3. امکان ارائه فاکتور داشته باشد و حتما بتواند فاکتور فارسی ارائه کند
  4. کاربری آسان داشته باشد و به اصطلاح یوزر فرندلی باشد.
  5. دارای پلاگین های کافی برای هر نوع تغییری باشد
  6. امکان مقایسه محصولات داشته باشد
  7. از سیستم امتیازدهی پشتیبانی کند یا قابلیت اتصال به افزونه های امتیازدهی داشته باشد
  8. از سیستم نظرات پشتیبانی کند
  9. دارای پنل کاربری با امکان رهگیری سفارشات بر اساس فیلترهای مختلف باشد
  10. دارای بخش آنالیز فروشگاه با امکاناتی نظیر آنالیز و بررسی مقدار و تعداد فروش ماه،تعداد کاربران جدید،تعداد سفارشات و.. باشد.
  11. ترجیحا کد باز باشد و کد شده نباشد .
  12. دارای پلاگین های بانکی باشد.
  13. دارای پلاگین های اتصال به سامانه پیامک باشد.

 

افزونه های مناسب سایت فروشگاهی برای جوملا و وردپرس که اکثر امکانات بالا را دارند به شرح زیر می باشد.

وردپرس : در صورتی که سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کند افزونه فروشگاهی شما بسته به نوع محصولتان می تواند  ووکامرس (برای محصولات فیزیکی و مجازی) و ایزی دیجیتال دانلود ( برای محصولات مجازی و فروش فایل) باشد.

جوملا: در صورتی که سایت شما از سیستم سیستم مدیریت محتوای جوملا استفاده می کند افزونه فروشگاهی شما می تواند هیکاشاپ ( محصولات فیزیکی و مجازی) جی تو استور ( محصولات فیزیکی و مجازی) باشد.

هرچند که برای هر دو این سیستم ها افزونه های فراوانی وجود دارد.اما افزونه های معرفی شده بر اساس نظرسنجی بین کاربران ایرانی بیشترین محبوبیت را داشته و با زبان فارسی نیز بیشترین سازگاری را دارند.

مرحله چهارم : سئو و بهینه سازی

بعد از طراحی سایت فروشگاهیتان نوبت به بهینه سازی و سئو سایتتان می رسد. اولین قدم شما ثبت سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاندکس،بایدو و .. می باشد و بهتر است نقشه سایتتان را نیز در بخش وبمستر این موتورهای جستجو ثبت کنید تا سایتتان زودتر در گوگل ایندکس شود. مرحله دوم نصب افزونه های سئو می باشد.

از بهترین افزونه های سئو برای وردپرس می توان به Yoast Seo  و Rank math  اشاره کرد که می توانند سئو سایت وردپرسی شما را بهبود ببخشند. اما سئو سایت فقط به افزونه ها محدود نمی شود و اصول و قواعد خاص خود را دارد که نیازمند یادگیری و آموزش دیدن می باشد.یکی از بهترین راه های یادگیری سئو شرکت در دوره های آموزش سئو  فرادرس است. سایت فرادرس یکی از بزرگترین و مناسب ترین مراجع آموزشی آنلاین در کشور با صدها هزار ساعت آموزش آنلاین است که می توانید برای یادگیری طراحی سایت و سئو به آن مراجعه کنید.

برای جوملا نیز افزونه های سئو مختلفی وجود دارند افزونه هایی نظیر Sh4o4sef  و Rs seo  و  Jsitemap از افزونه های مناسب برای سئو سایت های فروشگاهی جوملایی است.

در نهایت بعد از طراحی سایت فروشگاهی و انتشار محصولاتتان و سئو و بهینه سازی سایتتان با کمک آموزش سئو فرادرس  آخرین گزینه میزان تعامل و پشتیبانی مناسب از کاربرانتان است. مهمترین نکته برای یک سایت فروشگاهی میزان شناخته شدن آن و سپس پشتیبانی مناسب و برخورد صحیح با کاربران است که می تواند به نقطه قوت شما تبدیل شود. هرچقدر تعامل شما با کاربرانتان در شبکه های اجتماعی مختلف بیشتر باشد و پشتیبانی و مشاوره بیشتری بدهید طبیعتا میزان رضایت افزایش پیدا می کند و در نهایت مشتریان بیشتری نصیبتان خواهد شد.

 

کلمات کلیدی: فروشگاه ساز

 ممکنه این مطالب هم براتون جالب باشه                                  

افزونه فروشگاه ساز جوملا MediaShop

افزونه مدیریت فروشگاه و حسابداری جوملا JoomCompany

مدیریت فاکتور هیکاشاپ و ویرچومارت و جی تو استور JoomInvoice

کامپوننت فروش فایل جوملا با بیت کوین QuickSell File Seller

سامانه دریافت پاسپورت و ویزای آنلاین برای فرودگاه و سفارت -

قالب لوازم دست ساز و غرفه برای جوملا VT HandMade

نظرات (0)

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به ناحیه کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

نمادهای اعتماد

logo-samandehi

هرگونه کپی برداری از محصولات و مطالب سایت شامل پیگرد قانونی و شخصی خواهد بود. © 2013-2024 Golchinonline All Rights Reserved. Designed By Golchinonline.ir

Download Joomla extensions and Template