نوروز امسال رو با یک تخفیف حسابی شروع کن + کد تخفیف 400 هزارتومانی اشتراک 1 ساله: N1403

لیست بخش ها

آیا از https در سایتمان استفاده کنیم یا خیر؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که شخصی پیشنهاد دهد تا از رمزنگاری امنیتی HTTPS در وب‌سایت خود استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد احتمالا به خبری ارتباط دارد که گوگل در مورد تاثیر استفاده از HTTPS در رنکینگ خود منتشر کرده است. در نتیجه در صورتی که از HTTPS استفاده نکنید احتمالا رتبه‌ی وب‌سایت شما در گوگل کاهش خواهد یافت و به همین دلیل ترافیک ورودی کمتری از این موتور جستجو دریافت خواهید کرد. این مورد می‌تواند در کسب‌وکار شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

اما محصولی که برای بهره بردن از آن سالانه باید حدود ۱۰۰ دلار هزینه‌ی کنید، می‌تواند تا به این اندازه تفاوت ایجاد کند؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، چگونه می‌توان از HTTP به HTTPs سوئیچ کرد؟ 

باید اشاره کنیم که در چند وقت اخیر، HTTPS بیشتر توسط سایت‌هایی که موضوع اقتصادی دارند و در صفحات پرداخت آنلاین مورد استفاده قرار گرفته است. اما این موضوع باعث سردرگمی می‌شود چراکه برای صاحبان مشاغل این سوال پیش می‌آید که آیا سوئیچ کردن به HTTPS ارزشش را دارد یا خیر. در ادامه با  ما همراه شوید تا به تفاوت میان دو پروتکل یاد شده بپردازیم.

HTTPS چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol (پروتکل انتقال فرا متنی) است. این پروتکل امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند. پروتکل یاد شده عموما به منظور انتقال داده‌ها از یک وب‌سرور به یک مرورگر وب که در آن صفحات وب‌سایت‌ها به نمایش در می‌آیند مورد استفاده واقع می‌شود.

مشکل اینجا است که HTTP داده‌ها را رمزنگاری نمی‌کند و به همین دلیل افراد شخص‌ثالث می‌توانند به اطلاعاتی که بین سیستم‌ها و تحت این پروتکل منتقل می‌شوند دسترسی داشته باشند.

اما می‌توان با بهره بردن از HTTPS (حرف S در اینجا به معنی امن است) انتقال اطاعات بین سیستم‌ها را با امنیت انجام داد.

بدین منظور باید از یک گواهی SSL استفاده کنید تا یک لایه‌ی امنیتی در اتصال بین وب‌سرور و مرورگر وب ایجاد شود.

بدون HTTPS داده‌هایی که بین سرور و مرورگر رد و بدل می‌شوند، ناامن خواهند بود. اهمیت این موضوع بخصوص برای سایت‌هایی که در آن‌ها اطلاعات مهم و حساس ارسال و دریافت می‌شود بیشتر است که از این جمله می‌توان به وب‌سایت‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند یا از درگاه‌های پرداخت آنلاین بهره می‌برند اشاره کرد. 

برای سوئیچ به HTTPS چه مراحلی را باید انجام داد؟

اگر با راه‌اندازی وب‌سایت‌ها آشنایی دارید، در این شرایط سوئیچ کردن به HTTPS می‌تواند یک تجربه‌ی مستقیم جدید برای شما باشد. بدین منظور باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. خرید یک گواهی SSL و یک آی‌پی اختصاصی از شرکت وب‌هاستیگ (میزبانی وب).
  2. نصب و پیکربندی گواهی SSL.
  3. تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از وب‌سایت کنونی تا در صورت لزوم بتوان آن را بازگردانی کرد.
  4. تنظیم مجدد تمامی لینک‌های داخلی وب‌سایت و تغییر آن‌ها از http به https.
  5. بروزرسانی کتابخانه‌های کد از جمله جاوا اسکریپت، آژاکس و هر پلاگین شخص‌ثالث دیگر.
  6. هدایت تمام لینک‌های خروجی از جمله لیست‌ پوشه‌ها به HTTPS.
  7. بروزرسانی اپلیکیشن‌های htaccess از جمله وب‌سرور آپاچی، لایت‌اسپید، NGinx و نیز آپدیت کردن توابع مدیریت سرویس‌های اینترنتی (از جمله وب‌سرور ویندوز) به منظور هدایت ترافیک HTTP به HTTPS.
  8. اگر از شبکه‌‌ی تحویل محتوا (CDN) استفاده می‌کنید باید تنظیمات SSL آن را بروزرسانی کنید.
  9. پیاده‌سازی صفحه‌ی خطای ۳۰۱.
  10. بروزرسانی تمامی لینک‌ها از جمله لینک‌های ایمیل، با استفاده از ابزارهای اوتوماسیون بازاریابی.
  11. بروزرسانی لینک‌های جستجوی پولی و صفحات اصلی وب‌سایت.
  12. ثبت نسخه‌ی HTTPS سایت در کنسول جستجوی گوگل و نیز سرویس گوگل آنالیتیکز.

اما باید اشاره کنیم که معمولا مرحله‌ی اول و دوم که به گواهی SSL مربوط می‌شود توسط شرکت میزبان وب شما انجام خواهد گرفت و این کمپانی‌ها می‌توانند در انجام این کار به شما کمک کنند.

در نظر داشته باشید که برای وب‌سایت‌های کوچک که به عنوان مثال عمدتا از CDN استفاده نمی‌کنند، نیاز به گذراندن برخی از مراحل بالا نخواهد بود. در هرحال، برای سایت‌های بزرگ‌تر شما باید با یک وب‌مستر با تجربه در این مورد مشورت کنید و از وی کمک بخواهید.

با انجام این کار و با استفاده از یک گواهی SSL، باید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید که آدرس وب‌سایت شما در کنار یک نشان سبز امنیتی در مرورگر نمایان شود یا خیر. این نوع SSL ها معمولا هزینه‌ی بیشتری خواهند داشت. اما به غیر از این تفاوت، هیچ فرق دیگری بین SSL ها وجود ندارد و عملکرد اصلی آن‌ها یکسان است. 

اگر از نظر فنی تجربه‌ی کافی ندارید، برای انجام مراحل فوق، نیاز به کمک افراد دیگر خواهید داشت.

ذکر این نکته نیز مهم به نظر می‌رسد که برای وب‌سایت‌های کوچکی که صفحات آن‌ها از ۵۰ فراتر نمی‌رود، این مراحل چندان زمان نخواهند برد. اما برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر، بروزرسانی لینک‌ها و هدایت مجدد صفحات باید توسط توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب انجام شود.

دلیل سوئیچ به HTTPS

مهم‌ترین دلیل برای سوئیچ کردن به HTTPS این است که این کار باعث می‌شود امنیت وب‌سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

مطمئنا محدودیت‌هایی در این مورد وجود دارد. HTTPS شبیه به یک اپلیکیشن فایروال وب نیست. این پروتکل از حمله‌ی هکرها به وب‌سایت شما جلوگیری نمی‌کند. علاوه بر این، HTTPS از ارسال و دریافت ایمیل‌های اسپم نیز جلوگیری نخواهد کرد.

اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مثل جوملا استفاده می‌کنید یا وب‌سایت شما دارای صفحات ورود اطلاعات مهم است، در این شرایط استفاده از ورود امن (HTTPS Login) می‌تواند یک روش بسیار خوب برای برقراری امنیت باشد.

در واقع، HTTPS یک بخش پایه‌ برای برقراری امنیت در زمان حاضر است. این مورد یکی از حداقل کارهایی است که از نظر امنیتی می‌توانید به بازدیدکنندگان سایت خود ارائه دهید.

علاوه بر افزایش امنیت، استفاده از HTTPS باعث افزایش اعتماد کاربران وب‌سایت شما خواهد شد.

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط GlobalSign انجام شده، ۸۰ درصد دلیل اینکه افراد در وب‌سایت‌ها اقدام به خرید آنلاین نمی‌کنند، استفاده نکردن از HTTPS توسط وب‌سایت یاد شده است.

همانطور که اشاره شد برای پذیرندگان آنلاین پول نیز مناسب است، اما آیا HTTPS باعث افزایش اعتماد به کسب‌وکارهایی که پرداخت آنلاین ندارند نیز خواهد شد؟ پاسخ به این سوال نیز مثبت است چراکه مشخص شده استفاده از HTTPS می‌تواند تا ۴۰ درصد، اعتماد بازدیدکنندگان این نوع وب‌سایت‌ها را نیز افزایش دهد.

نه تنها بازدیدکنندگان، بلکه گوگل نیز به امنیت وب‌سایت شما اهمیت می‌دهد. در واقع باید گفت، امنیت مهم‌ترین کاری است که گوگل در این روزها انجام می‌دهد. به همین دلیل است که غول جستجوگرهای اینترنتی، امنیت را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه‌دهی به وب‌سایت‌ها می‌داند.

بنابراین بزرگ‌ترین دلیل سوئیچ کردن به HTTPS این است که وب‌سایت خود را برای آینده نیز ثابت کنید. در هر صورت دیر یا زود شما نیاز خواهید داشت تا این کار را انجام دهید.

دلایل دیگر برای سوئیچ به HTTPS

بر اساس یک تحقیق جدید، مشخص شده که در وب‌سایت‌های خرید و فروش کوچک‌تر، نرخ استفاده از HTTPS کم است.

دلایلی از جمله اطلاع‌رسانی کم در مورد اهمیت و رشد SSL یا مراحل پیچیده‌ای که برای سوئیچ کردن به HTTPS باید انجام داد و نیز تاثیری که این ویژگی بر بهینه‌ بودن سایت برای موتورهای جستجو (SEO) دارد نیز از جمله مواردی تلقی می‌شوند که باعث شده‌اند تا استفاده از SSL در وب‌سایت‌ها با استقبال زیادی مواجه نشود.

سئو، از جمله مهم‌ترین ملاحظات دارندگان وب‌سایت‌های با رنک بالا است.

 باید به این مورد نیز اشاره کنیم که تحقیق یاد شده روی بیش از ۵۴۰ مرکز تجاری B2B نشان داد که تنها ۲ تا ۳ درصد از آن‌ها به HTTPS سوئیچ کردند. بنابراین احتمال داده می‌شود که بین استفاده از SSL و کسب رتبه‌ی بهتر ارتباط چندانی وجود ندارد.

عواملی چون بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجو، تعداد بازدیدهای ورودی گوگل، تعداد صفحات وب‌سایت و نیز تعداد بک‌لینک‌ها همگی از جمله مواردی هستند که نسبت به استفاده از HTTPS تاثیر بیشتری بر رتبه‌ی نهایی سایت خواهند داشت.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که تاثیر استفاده از HTTPS به عنوان یک فاکتور برای افزایش رنک وب‌سایت، در حال حاضر تاثیر و اهمیت کمی دارد.

بنا به اعلام منبع این مقاله، بهره گرفتن از پروتکل HTTPS، تاثیر مشخصی بر وب‌سایت شما نخواهد داشت و اگر حالا یا در آینده‌ای نزدیک، نسبت به سوئیچ کردن به این پروتکل اقدام کنید، خیالتان از بابت تاثیر منفی این کار راحت باشد.

بهتر است که به منظور استفاده از SSL برنامه‌ریزی کرده و با یک توسعه‌دهنده‌ی با تجربه مشورت کنید تا هرچه سریع‌تر نسبت به انجام این کار اقدام کنید چراکه احتمال دارد در آینده‌، تاثیر استفاده از HTTPS بر رتبه‌ی وب‌سایت‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این ایده بخصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ یک ایده‌ی خوب محسوب می‌شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، تغییراتی در سئو نیاز خواهد بود که از آن جمله می‌توان به تغییر لینک‌های داخلی وب‌سایت اشاره کرد. علاوه بر این بروزرسانی htaccess یکی از مهمترین اقدامات دیگری است که باید انجام شود و تمامی این اقدامات باید توسط افراد با تجربه انجام شود. اگر این مورد توسط شخصی کم تجربه یا یک توسعه‌دهنده‌ی بدون مهارت انجام شود، احتمال دارد بر رتبه‌ی وب‌سایت تاثیر منفی داشته باشد.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که بعید است در وب‌سایت‌هایی که از HTTPS بهره نمی‌برند، شاهد تغییرات مخفیانه در الگوریتم آن‌ها باشیم. در صورتی که در همین زمان اقدام به سوئیچ به این پروتکل کنید، این اقدام محتاطانه‌تر خواهد بود چراکه باعث می‌شود وب‌سایت شما از تغییرات احتمالی آینده در سیستم رتبه‌دهی در امان باشد.

باید این مورد را تکرار کنیم که اشتباه در سوئیچ کردن یا به تعویق انداختن این کار، یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

HTTPS باعث می‌شود تا امنیت پایه وب‌سایت برقرار شود. چه بخواهید و چه نخواهید، سوئیچ کردن به HTTPS موضوعی است که رفته رفته بیشتر در الگوریتم‌های گوگل تاثیر خواهد داشت.

سوئیچ کردن به HTTPS برای وب‌سایت‌های کوچک، نسبتا ساده‌تر است. برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر نیز این مورد پیچیده‌تر خواهد بود و تغییرات مورد نیاز در سئو و دیگر بخش‌های وب‌سایت‌های بزرگ باید توسط افراد متخصص انجام شود.

حال شما با دلایل نیاز به استفاده از HTTPS آشنا شده‌اید و باید این حقیقت را پذیرفت که این پروتکل رفته رفته به یک امر عادی تبدیل می‌شود و اگر شما هم یک وب‌سایت دارید، باید هر چه زودتر برای سوئیچ به HTTPS برنامه‌ریزی کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟

 ممکنه این مطالب هم براتون جالب باشه                                  

نظرات (0)

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به ناحیه کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

نمادهای اعتماد

logo-samandehi

هرگونه کپی برداری از محصولات و مطالب سایت شامل پیگرد قانونی و شخصی خواهد بود. © 2013-2024 Golchinonline All Rights Reserved. Designed By Golchinonline.ir

Download Joomla extensions and Template